10 zásad zdravého životního stylu

Zkoušeli jste začít žít zdravěji? Možná jste zjistili, že dostupných informací je příliš a často jsou naprosto protichůdné. Možná, že jste si vybrali nějaký postup nebo dietu, vydrželi u ní měsíc a zase se vrátili ke svým starým návykům. Možná se to všechno dokonce několikrát opakovalo.

Co kdybyste tentokrát místo snahy o mega změnu zkusili opačný přístup?

Podívejte se na deset tipů, které vám pomohou dělat malé, pozitivní kroky každý den a ovládnout zdravý životní styl jednou provždy.


1. Zapomeňte na diety. Je potřeba vytvořit si zdravé návyky.

Drastická krátkodobé diety nejsou dlouhodobě příliš účinné. Ze svojí podstaty jsou jen dočasné. Většinou si je protrpíte a po jejich konci se vrátíte k původnímu stylu stravování, díky kterému nakonec skončíte zase na začátku. Zapracujte na nových, zdravějších návycích, které vám pomohou zlepšit váš životní styl jako celek. Jedině tak dosáhnete výsledků, které se dají dlouhodobě udržet.

2. Neexistuje jediný správný způsob stravování

Každý z nás je unikátní a co funguje jednomu, nemusí fungovat druhému. Správný způsob stravování je takový, který vyhovuje vám a který dokážete dodržovat dlouhodobě. Veganství, nízkosacharidová strava, paleo? Je to jedno. Experimentujte a zjistěte, co vyhovuje vám. Nikdo není větší expert na váš život, chutě a preference, než vy sami.

3. Jezte přiměřeně

Ať už si zvolíte jakýkoliv přístup, množství přijaté energie bude to hlavní, co rozhodne o tom, jestli vám tento přístup časem pomůže zhubnout nebo nabrat. Nadměrný příjem kalorií je to, co způsobuje obezitu a s ní spojené problémy. Je pak téměř jedno, jestli tyto kalorie pochází z čokolády nebo avokáda. Snažte se udržet dlouhodobě vyrovnaný kalorický příjem.  

4. Nahraďte většinu zpracovaných potraviny těmi základními

Vysoce zpracované, průmyslově vyráběné potraviny jako sladkosti, fast food, chipsy, hotová jídla, uzeniny, sladké nápoje obsahují spoustu tzv. prázdných kalorií z tuků a cukru. Nahraďte je základními, co nejméně zpracovanými potravinami jako zelenina, ovoce, ořechy, libová masa, vejce, ryby, luštěniny. Tyto potraviny vám pomohou udržet kalorie na uzdě, dodají potřebné vitamíny, minerály, vlákninu, fytonutrienty a navíc díky nim lépe ovládnete pocity hladu a nasycení. Nechte si trochu prostoru pro to, co vám chutná, ať se z té zdravé stravy nezblázníte. Poměr 80% zdravá strava, 20% to ostatní funguje většině lidí nejlépe.

5. Jezte hodně zeleniny a ovoce

Zelenina by měla tvořit základ alespoň osmdesáti procent vašich jídel. Je úplně jedno jakou si zvolíte. Všechna se počítá. Jezte čerstvou, mraženou, pečenou, grilovanou a místo sladkostí si dejte ovoce. Zaměřte se na pestrost a snažte se jíst tzv. duhu, to znamená od každé barvy něco a druhy často střídejte. Pět různých druhů zeleniny a ovoce denně je super úvodní cíl.

6. Jezte bílkoviny z libových zdrojů

K zelenině přidejte porci potravin bohatých na bílkoviny ideálně s menším obsahem tuku jako libové maso, luštěniny, vejce, mléčné výrobky (pokud je dobře snášíte) nebo ryby. Bílkoviny podpoří svalovou hmotu a regeneraci. Navíc vás velice dobře zasytí a pomohou udržet kalorickou rovnováhu.

7. Jezte zdravé tuky

Zaměřte se na zdroje tuků, které jsou zdraví prospěšné. Ideální jsou potraviny jako extra panenský olivový olej, ořechy, semínka, tučné mořské ryby a avokádo. Dejte si pozor na kalorickou hustotu takových potravin. Tuk obsahuje nejvíc kalorií na gram ze všech makronutrientů (9kcal/g). V přiměřeném množství 1-2 palce ke každému jídlu jsou opravdu zdravé, ale snadno s nimi sníte víc kalorií, než kolik je potřeba. I když se občas můžete dočíst, že tuku můžete sníst neomezeně, není to pravda. Dejte si na množství tuku ve stravě obzvlášť pozor.

8. Pravidelně se hýbejte

Jednou z nejlepších věcí, které pro svoje zdraví můžete udělat je pravidelně posilovat. Je jedno jak. Činky, kettlebell, vlastní váha, TRX jsou všechno skvělé způsoby, jak zesílit a zlepšit svoje zdraví. Jestli vás nebaví posilovat, nevadí. Najděte si takovou aktivitu, která vás bude naplňovat, u které se zadýcháte a kterou zvládnete dělat pravidelně. Kolo, běh, plavání, sporty, procházky, práce na zahradě domku. Možností je x. Snažte se méně sedět a více chodit. 10000 kroků denně udělá pro vaše zdraví divy.

9. Malá pravidelná změna je lepší než drastická řešení

Nejčastější příčina neúspěchu při změně životní stylu je, že se lidé snaží dělat příliš nových věcí najednou a nastavené tempo nevydrží. Začněte s málem a pomalu přidávejte jen tak náročné úkoly, u kterých si budete stoprocentně jistí, že je zvládnete dlouhodobě dodržovat. Snadné úkoly typu: sníst jednu hrst zeleniny denně navíc, udělat 10 dřepů nebo ujít o 200 kroků víc jsou to, co doopravdy funguje.

10. Nesnažte se být dokonalí

Myšlení typu všechno nebo nic je váš největší nepřítel na cestě k lepšímu zdraví. Drobná zlepšení prováděná každý den po dobu několika let jsou mnohem lepší než extrémní plán ,který vydržíte dodržovat 3 týdny. Zdravý životní styl je dovednost, kterou se musíte naučit a při tom budete dělat chyby. Je to naprosto běžná součást procesu a je zbytečné se za ně trestat. Vytvořit si nové návyky je běh na dlouhou trať, proto buďte trpěliví. Soustřeďte se vždy na jeden den a vydržte. Díky tomu časem ovládnete zdravější životní styl i vy.


- Martin Šturc

Líbil se vám článek, nebo vám přišel jako úplná blbost? Napište mi to na Facebook. Váš názor mě zajímá.





Zpět na novinky