5 důvodů proč NEchtít sestavit jídelníček

1) Jídelníček vás nenaučí téměř nic o tom, co, proč a v jakém množství jíst.

100g kuřecích prsou, 100g rýže a brokolice zní sice zdravě, ale víte, proč se jídlo skládá právě z těchto potravin a proč je použité uvedené množství? Co když se dostanete do situace, kdy nebude ani jedna z těchto ingrediencí dostupná? Jak se zachováte? Při pokusu o změnu způsobu stravování narázíte dříve či později přesně na tyto problémy, proto je pro vás mnohem přínosnější naučit se základy správného stravování, z čeho se vlastně potraviny skládají a proč jsou některé označované za zdravé. Ano, je to sice pracnější, ale prokážete tím službu sami sobě. Pokud chcete dlouhodobé výsledky, musíte se vzdělávat.  Musíte porozumět tomu, co je pro dosažení těchto výsledků potřeba udělat a nespoléhat se na to, že to někdo udělá za vás.

2) Jidelníček podporuje nezdravý perfekcionismus a černobílé uvažování.

Jídelníček od vás vyžaduje, aby každé jídlo bylo perfektní, což je pro normální lidi naprosto nereálné a potom se dostanete do stavu, kdy jídelníček dodržujete buď do písmene nebo vůbec. Následně i sebemenší odchylka od plánu může vyvolat přehnanou reakci typu: “K obědu jsem si dal místo banánu jablko (cítím se neschopně, protože nedokážu dodržovat plán), tak to už se po zbytek dne nemá cenu snažit. Jde se na pivo a guláš!” a všechno úsilí hodíte za hlavu, proto je důležité znát základní principy zdravé stravy a vědět, že kus ovoce je kus ovoce a jestli se jedná o jablko nebo hrušku je už pak víceméně jedno.

3) Jídelníček nebere ohledy na váš život.

Nebere žádné ohledy na to, jestli musíte s dětmi k doktorovi, nebo že jste museli zůstat v práci přesčas. Jen ti nejodhodlanější (nebo spíš nejšílenější) vybalí lososa s brokolicí z krabičky v čekárně u zubaře, protože je 12:30 a rozkaz v plánu zněl jasně…

Nehledě na to, že jídelníček předpokládá, že už ovládáte určité schopnosti jako třeba výběr správných potravin, vaření, nebo třeba umět jíst pomalu. A divili byste se kolika lidem tyto zdánlivě samozřejmé činnosti dělají potíže.

Proč je jíst pomalu jedna ze základních dovedností si můžete přečíst zde.

4) Jídelníček se jen velice těžko trefí do toho, co máte rádi.

Představte si kolik možných kombinací je možné vytvořit z ingrediencí maso+zelenina a které z nich máte nebo nemáte rádi. Teď si zkuste představit, že se poprvé setkáte s cizím člověkem a on trefí, co vám chutná. Taková šance je minimální, už jenom proto, že každý, kdo vytváří jídelníčky je jiný a každý má jiné oblibené potraviny, které se buď vědomě nebo nevědomě bude snažit upřednostnit.

I když můžete mít štěstí, tak ve většině případů bude jídelníček obsahovat věci, které vám nechutnají nebo které nechcete jíst z morálních, finančních nebo jiných důvodů. Tím se zvýší šance, že takový jídelníček nebudete dodržovat dlouhodobě, protože se budete cítit, že jste nuceni do něčeho, co se vám nelíbí, proto je lepší si jídelníček sestavit sám podle toho, co chutná vám, s ohledem na základní principy zdravého stravování. Jestli nemáte rádi kapustu, jíst jí nemusíte i když vám to někdo bude tvrdit. Každá potravina se dá nahradit nějakou jinou.

5) Dát někomu sestavený jídelníček je jako dát mu odpovědi na otázky závěrečného testu.

Jeden test sice zvládnete, ale co se stane až se v dalším testu (rozumějte v jiné životní situaci) změní otázky a vy na ně nebudete mít odpovědi? Nehledě na to, že když testem projdete díky své snaze a odhodlání, budete mít z výsledku mnohem větší pocity uspokojení, budete na sebe hrdí a to dál podpoří vaší vnitřní motivaci ke změně. Vzpomeňte si na to, jak vám bylo ve škole, když jste použili tahák a když jste dostali dobrou známku díky svojí píli. Z čeho jste měli lepší pocit?

Shrnutí a doporučení

Jídelníček by měl sloužit jako vzor toho, jak by mohla vypadat jednotlivá jídla, ale množství potravin, jejich skladba a načasování musí brát ohledy na váší životní situaci. Pokud se rozhodnete využít služby výživového poradenství, hledejte člověka, který vás bude vzdělávat a nebude vytvářet závislost na jím poskytovaných jídelníčcích. Když vám někdo bude tvrdit, že musíte jíst jen jím uvedené potraviny v přesně daném množství, zpozorněte a chtějte vědět  proč, protože pravděpodobně dostáváte jídelníček podle šablony, která vám nemusí vůbec vyhovovat. Pamatujte si, že ke každé potravině existuje nějaká alternativa.

Zlepšete svoje znalosti o výživě. Nepotřebujete doktorát z nutriční vědy. Stačí vám znát jen úplné základy toho z čeho se potraviny skládají, jak tyto složky ovlivňují funkci lidského těla a jak si stravu přizpůsobit pro svoje potřeby.


- Martin Šturc

Zpět na novinky