Co tedy jíst?

Jak si vybrat nejvhodnější způsob stravování.

Rozhodli jste se zhubnout a teď přemýšlíte nad tím, jaký přístup ke stravě zvolit?

Záměrně nepoužívám slovo dieta, které má pachuť něčeho, co člověka omezuje, co stejně nikdy nefunguje a u čeho se už těšíte, až to skončí. Vrátím se tedy k původnímu významu řeckého slova diaitáō čili způsobu života a přeneseně i způsobu stravování.

Jaký stravovací přístup si tedy zvolit?

Je úplně přirozené hledat jednoduchá řešení a zkratky, které by nám bez námahy umožnily dosáhnout výsledků. Kdybychom žili v ideálním světě, napsal bych vám sem přesně co a kolik toho jíst a byl by konec článku. Bohužel v takovém světě nežijeme a na tuto zdánlivě jednoduchou otázku neexistuje jednoduchá odpověď. To, co je ideální stravovací přístup pro ženu se sedavým zaměstnáním, asi nebude zrovna ideální přístup pro profesionálního hokejistu nebo hasiče…

“Neexistuje jediný ideální přístup pro všechny!”

Stačí se podívat okolo sebe a uvidíte, že se lidé liší ve:

  • ‍Stavbě těla
  • Preferencích potravin
  • Finanční situaci
  • Úrovni znalostí v oblasti výživy
  • Potřebách odpovídajících jejich životní situaci
  • Množství volného času

Jednoduše neexistuje žádný způsob, jak je donutit dodržovat jeden stravovací přístup.

Asi si dokážete představit situace typu:

“Vy nemáte moc peněz? Aha hmm, ale musíte jíst jen bio potraviny. Co se třeba přestěhovat pod most? Pak si budete moci bio dovolit.”

nebo

“Tento program vyřazuje z příjmu veškeré sacharidy, protože cukr je zlo a zabije vás, proto zapomeňte na pečivo, brambory, jo a samozřejmě už nikdy žádné pivo.”

nebo

“Je sice hezký, že z morálních důvodů nejíte zvířata, ale bez bílkovin z masa se neobejdete, takže hurá pro jehněčí.”

I když jsou tyto příklady lehce přitažené za vlasy, zase se tolik neliší od toho, co můžete často vidět na internetu a je to veliká škoda, protože každý dobrý poradce by se neměl soustředit jen na jeden přístup. Vždy by to mělo být o tom, jaké má klient potřeby a možnosti a jak jim co nejlépe vyjít vstříc.

Samozřejmě pokud se někdo dopracuje ke stravovacímu přístupu, který mu vyhovuje (ať je to paleo, veganství, přerušovaný půst nebo cokoliv jiného), jedině dobře pro něj, ale předpokládat, že to, co fungovalo jemu za pro něj unikátních podmínek, bude fungovat všem ostatním, je velice omezené, sebestředné a jde to úplně proti myšlence kvalitní služby pro klienta.

Je možné být zdravý a fit když budete jíst zeleninu, nebo tuk, nebo sacharidy, nebo jednou či osmkrát denně. Lidské tělo se dokáže přizpůsobit a prospívat za neuvěřitelně rozdílných podmínek, jedině díky tomu to náš druh dopracoval tak daleko. Proto se jako kouč nevyhraňuji vůči žádnému přístupu. Jsem ochotný zkusit cokoliv, co může fungovat, i kdyby to šlo proti tomu, čemu v současnosti věřím a mám dostatek pokory k tomu, abych si přiznal, že se mýlím.

Pokud se člověk zasekne na jednom specifickém přístupu k jídlu, může se mu snadno stát, že začne přehlížet to, co je nejdůležitější a tím jsou individuální fyziologické a psychologicé potřeby.

“Jak je možné, že funguje tolik různých přístupů?”

Dobrá otázka! Když se na ně podíváte zblízka, zjistíte, že se od sebe zas tak moc neliší a ty nejúčinnější spolu mají hodně společného. Všechny totiž vyžadují:

1. Zlepšit si povědomí o tom, kolik a čeho jíte

Není důležité zkoumat detailní složení jednotlivých potravin a to čemu se vyhnout a čemu ne, ale to, že vůbec začnete dáváte větší pozor na to, co a v jakém množství jíte a kupujete, je rozhodující pro to, abyste dosáhli svého cíle (ať chcete zhubnout, nabrat svaly, nebo zlepšit svoje zdraví). To, jestli se budete soustředit na paleo nebo veganství, je až druhořadé. Důležité je, že se začnete zajímat o to, kolik čeho dáváte svému tělu.

2. Soustředit se na kvalitu jídla

Různé paleo a nízkosacharidové přístupy se zaměřují více na živočišné potraviny (vejce, maso), které jsou bohaté na bílkoviny a tuky, minimálně zpracované a pokud možno z místních zdrojů a v bio kvalitě. Veganská strava se zase zaměřuje na potraviny rostlinného původu, které jsou bohaté na vlákninu, vitamíny, minerály a opět jsou minimálně zpracované. Možná to může vypadat, že jsou naprosto odlišné, ale oba tyto přístupy vyžadují konzumaci především základních a minimálně průmyslově zpracovaných potravin. V tom se shodnou. Víceméně každý účinný přístup vyžaduje, abyste jedli základní potraviny bohaté na živiny a je jedno, jestli budou převládat tuky nebo sacharidy.

3. Odstranit nedostatky

Kvalitní stravovací přístupy, které používají hlavně základní potraviny, vám pomohou odstranit nejčastější problémy jako nedostatečný pitný režim, chybějící vitamíny a minerály, nebo nízký příjem bílkovin a esenciálních tuků. To je pro zlepšení kvality života opravdu důležité, protože některé chybějící vitamíny a minerály přímo ovlivňují to, jak se cítíme a kolik máme energie.

4. Ovládat chutě a energetický příjem

Jakmile začnete řešit, co jíte, začnete si mnohem víc vybírat potraviny, které jsou kvalitnější, více vás zasytí a uspokojí. Nakonec téměř vždy skončíte s nižším energetickým příjmem. Zbavíte se tuku, naberete svaly a budete výkonnější. Není potřeba počítat kalorie. Když budete volit kvalitní potraviny a vytvoříte si povědomí o jejich snědeném množství, dokážete lépe vnímat přirozené pocity hladu a nasycení. Tím vám odpadne nutnost, mnohdy velice stresujícího, vážení potravin a počítání každé kalorie. A méně stresující přístup dokážete dodržovat déle.

5. Věnovat se pravidelně cvičení.

Když se lidé začnou zajímat o to, co jedí, velmi často přidají i fyzickou aktivitu. Většina stravovacíh přístupů doporučuje věnovat se pravidelně nějaké náročné, fyzické aktivitě. Což je jedna z nejlepších věcí, kterou pro svoje zdraví můžou udělat. V případě, že člověk pravidelně cvičí, dramaticky zvyšuje svoje šance přeměnit jídlo, které sní na funkční tkáň místo toho, aby ho uložil jako tuk.

Různé cesty vedou ke stejnému cíli v podobě lepšího zdraví, vzhledu, výkonu a kvalitnějšího života.

Neexistuje něco jako univerzální nebo nejlepší stravovací přístup!

I když vám bude spousta lidí tvrdit, že jejich přístup je ten nejlepší a jediný účinný. Když ho nebudete následovat, budete oškliví a nemocní, bla bla. Není to pravda. Každému vyhovuje něco jiného a může se úplně klidně stát, že přístup, který vyhovuje stovce lidí okolo vás nebude fungovat vám osobně.

Většina populárních stravovacích přístupů má hodně společného.

Pokud mu věnujete pozornost a používáte ho správně, vede k lepšímu zvládání chutí, konzumaci kvalitnějších potravin, pravidelné fyzické aktivitě a zlepšuje celkové povědomí o stravě.

Člověk by se nikdy neměl fixovat pouze na jeden přístup.

Nemá smysl nutit se do něčeho, co nechcete jen proto, že někdo tvrdí, že je to správně. Víceméně s každým přístupem můžete dosáhnout výsledků.

Přístup zaměřený na zdravé návyky je lepší než ten zaměřený na stravovací plány.

Dlouhodobé stravovací návyky vždy zvítězí nad krátkodobým plánem (dietou). Osobně upřednostňuji postupný model, který inteligentně buduje nové návyky, které budou udržitelné nejlépe jednou provždy. Proto nedávám klientům hotové jídelníčky, kvůli kterým by museli ze dne na den změnit veškeré současné návyky najednou.  

Co je tedy nejlepší stravovací přístup?

Ten, který vyhovuje vám!

Shrnutí

Zapomeňte na to, co do vás pumpují média, protože “dietní celebrity” potřebují přitahovat pozornost a vyvolávat kontroverzi, tím se dostanou na obrazovky a do vašeho povědomí. Tito lidé propagují zbytečně omezující “diety”, démonizují určité potraviny nebo dokonce celé skupiny potravin, snaží se vyvolat pocit, že se stravujete úplně špatně a slibují nereálné výsledky. Všichni pak vidíme, jak dopadá, když se běžný člověk pokusí následovat tyto mnohdy extrémní stravovací přístupy bez ohledu na kontext svého vlastního života.  

Nejlepší kouči jsou na druhou stranu zodpovědní za své klienty a jsou placeni za to, aby dosahovali výsledků.

Proto nemám žádnou konkrétní stravovací filozofii. Místo toho mám proces. Proces, který pomůže klientům najít nejlepší možnou variantu.

Ne, není to jednoduché jako říci “Nejezte cukr a lepek!”, ale věřím, že to je jediný rozumný přístup, který funguje dlouhodobě.

Chcete vědět, jaké problémy by jakýkoliv stravovací způsob měl řešit?

Přečtěte si tento článek.

- Martin Šturc

Zpět na novinky