Diety vs Návyky. Co funguje lépe?

Čas čtení: cca 7 minut

Omezovat se, vynechávat jednotlivé nebo dokonce celé skupiny potravin, jíst méně, vůbec nejíst po šesté hodině, detoxikovat se štávami. Takhle to momentálně vypadá u většiny lidí, kteří chtějí zhubnout.

Nekonečná restrikce, přísná pravidla a emocionální tresty za každou volbu, která nezapadá do plánu.

Ani se nemůžeme divit, že se za takových podmínek většině lidí trvale zhubnout nepodaří a stále dokola se motají v bludném kruhu hladovění a trpění, které se samozřejmě nedá dlouho vydržet. Brzy následuje selháním a návrat ke starým stravovacím návykům.

‍Od zítřka už žádný hamburger, sorry…

Tradiční přístup.

Je nejrozšířenější a většině lidí se s ním nikdy nepodaří dlouhodobě zhubnout. Problémem Tradičního přístupu je, že se zaměřuje hlavně na to, co děláte špatně, co byste neměli jíst a vytváří zcela zbytečnou negativní auru okolo některých potravin čímž narušuje náš vztah k jídlu i k našemu tělu. Existují pouze “dobré” a “špatné” potraviny a jakákoliv konzumace těch špatných ve vás vyvolá negativní emoce (pocity selhání, méněcennosti, neschopnosti) a člověk se mnohem více soustředí na to špatné.

Tradiční přístup většinou vyžaduje změnit všechno najednou behěm příliš krátké doby. Pravděpodobně uslyšíte něco v tomto smyslu:

“To, co jste jedli do dneška bylo úplně špatně, tady máte 40 nových pravidel a od zítřka jíte jen zdravě (ať už to znamená cokoliv) a jestli se vám to nepovede, je to vaše chyba, protože jste neschopní.”

Takhle velká změna od vás bude vyžadovat enormní úsilí, organizační schopnosti a vůli, abyste vydrželi dělat věci dostatečně dlouho, než si je pořádně zažijete a většina mých klientů zmiňovala nedostatek vůle jako hlavní překážku k dosažení svého cíle.

Ale abych tento přístup jen nekritizoval, má i některá pozitiva. Díky tomu, že má většinou přesně daná pravidla a seznamy potravin, je snadné se v něm orientovat a nemusíte tolik přemýšlet nad svými volbami. Je jasné, co nakoupit . Váš mozek si rád věci usnadňuje a přesný seznam toho “dobrého” a “špatného” se mu bude líbit.

‍Tradiční přístup je jako skočit přes propast a doufat, že to zvládnu.

Tradiční přístup

Výhody

  • Je jasně dané, co jíst a co ne
  • Snadno si vytvoříte nákupní seznam
  • Nemusíte tolik přemýšlet
  • Když vydržíte, rychleji dosáhnete cíle

Nevýhody

  • ‍Funguje jen extrémně motivovaných jedincům
  • Spojuje potraviny s negativními emocemi
  • Klade příliš velké nároky na používání vůle a organizaci
  • Podporuje uvažování typu “všechno nebo nic”

Pro koho je vhodný?

Lidi, kteří už mají dobré znalosti o výživě a potřebují dosáhnout konkrétního, většinou sportovního, cíle (např. kulturisti, fighteři, vrcholoví sportovci)

Extrémně motivované jedince z běžné populace (např. pacienti s život ohrožující diagnózou)

Systém postupné tvorby nových návyků

Na druhé straně existuje přístup, který se dlouhodobě osvědčil mně i mým klientům. Anglicky Habit based nutrition neboli systém postupného vytváření nových stravovacích návyků. Tento přístup se nesoustředí na konkrétní potraviny, které jíst nebo nejíst, ale využívá poznatků z psychologie k ovlivnění lidského chování, tak aby jeho změna byla pro člověka co nejsnazší.

Vždy se s klientem soustředíme na vytvoření jednoho (až směšně) jednoduchého nového návyku, který pak člověk provádí do doby, než si ho osvojí a teprve až poté přidává další.

Sžít se s novým chováním trvá přibližně dva týdny, ale může to být víc, záleží na schopnostech daného člověka. Pak se celý proces opakuje s dalším jednoduchým úkolem až do doby, kdy člověk změní svoje stravovací návyky.

Pociťovaná jednoduchost nového návyk je pro úspěch naprosto zásadní.

“Výživoví poradci totiž často podceňují složitost svých rad a klienti zase přeceňují svoje schopnosti.”

Jakmile si nejste na 90-100% jistí, že daný úkol zvládnete dělat každý den alespoň dva týdny v kuse, dramaticky se tím snižuje vaše šance na úspěch.

Z toho pak plyne i největší nevýhoda tohoto postupu. Většině lidí se bude zdát příliš pomalý, protože dnes jsou v nabídce osobních trenérů a koučů většinou dvanácti týdenní tranformační programy a každý chce změnu nejlépe včera. Bohužél roky praktikovaná chování, která vás přivedla do současného stavu nejde změnit mávnutím kouzelného proutku během několika týdnů. Říká se, že

“Zvyk je železná košile.”

A i když se vám s krátkodobým programem podaří dosáhnout výsledků, je tu velká šance, že už v průběhu něj se budete těšit, až skončí a budete se moci vrátit zpět ke svým starým návykům a oblíbeným potravinám, protože nebudete schopni vstřebat množství nutných změn. Naopak pomalejší, postupný systém vám dá dostatek času zvládnout věc A (třeba jíst pomalu) a pak se můžete začít soustředit na věc B (např. jíst větší množství bílkovin nebo zeleniny).

“Tento systém se přizpůsobuje vaší současné situaci. Tradičnímu přistupu se musíte přizpůsobit vy.”
‍Postupně, krok za krokem, až do cíle.

Systém tvorby nových návyků

Výhody

  • Soustředíte se na to, co v daný moment dokážete dělat a co je pro vás důležité
  • Štěpí komplexní téma zdravější výživy na jednoduché, akční úkoly
  • Ukazuje cíl, ale sami si volíte cestu kterou se k němu vydáte
  • Vytváří dlouhotrvající změnu chování
  • Snižuje potřebu používat vůli a disciplínu na minimum 

Nevýhody

  • Oproti Tradičnímu přístupu je pomalejší a vyžaduje větší trpělivost

Pro koho je vhodný?

Pro každého, kdo si chce vytvořit zdravý vztah k jídlu, zlepšit svůj vzhled a dlouhodobě si udržet výsledky.

Shrnutí

Existují dva základní přístupy ke změně stravy. Tzv. Tradiční a Systém postupné tvorby nových stravovacích návyků. Znova a znova se ukazuje, že Tradiční přistup pro velké množství lidí nefunguje, protože se snaží měnit příliš mnoho věcí najednou. Vedlejším produktem je pak pokřivení vztahu k jídlu a zbytečné spojování některých potravin s negativními emocemi.

Protikladem je pak Systém postupné tvorby nových návyků, který umožňuje komplexní téma výživy rozdělit na malé, jednoduché, strategické kroky. Tento přístup vede k akci. Člověk dělá jen takové úkoly, u kterých si je skoro stoprocentně jistý, že je zvládne dělat dostatečně dlouho na to, aby se z nich stal nový standard chování.Každý přístup má svá pro i proti a hodí se pro někoho jiného, ale z mojí vlastní zkušenosti i ze spolupráce s mými klienti vidím, že systém tvorby nových návyků je pro běžného člověka, který se chce cítit ve svém těle lépe a výsledky si dlouhodobě udržet, mnohem lepší.

Zpět na novinky