Jak hubnout pomocí čokolády

“Počkat, počkat, počkat! Hubnout pomocí čokolády?! To má bejt vtip?”

Chápu vaše zděšení, ale vydržte chvíli a uvidíte, že to rozhodně není nesmysl.

Kalorická rovnováha (znova a znova)

Pro někoho to možná bude šokující informace, ale hubnutí (neboli redukce energetických zásob v těle) je řízeno pouze energetickou rovnováhou [1] a je úplně jedno z čeho tyto kalorie pocházejí.

Vytvořte a udržte kalorický deficit a tělo se bude zbavovat energie uložené v tuku (ale částečně i ve svalech) a vy tak budete hubnout. Vytvořte energetický nadbytek a tělo bude ukládat zásoby.

Pokud to pro vás šokující informace není, gratuluji, víte toho o redukci hmotnosti víc než cca 95% populace. Tohle číslo jsem si vymyslel, ale když se člověk podívá na informace, které šíří většina “odborníků”, přijde mi, že základní princip kalorické rovnováhy uniká velké části fitness a výživových poradců.

Pochopit tento princip je totiž zásadní kvůli tomu, že důležitější než krátkodobě vytvořit energetický deficit, je ho dostatečně dlouho udržet.

Udržet a nezbláznit se

Tradiční dietní doporučení bývají velice striktní. Zcela vynechat sladkosti, alkohol, fast food a všechno ostatní, co dělá život trochu snesitelným. Od začátku se tak místo kvalitní diety připravuje půda pro tvrdé selhání. Absolutní restrikce snižuje schopnost udržet deficit.

Flexibilní strategie, které (mimo jiné) umožňují lidem zachovat ve stravě oblíbené potraviny v množství, které umožní udržet kalorický deficit, se ukazují jako mnohem účinnější, protože jsou snazší na dodržování[2].

Potravinou, která zapadne do flexibilní stravy může být pak opravdu cokoliv. Čokoláda, pivo, svíčková s knedlíkem nebo vlašák a rohlíky.

Ale po sladkostech se přece tloustne!

Ne tak docela. Po sladkostech ani po žádné jiné potravině jako takové se netloustne. Tloustne se z nadbytku kalorií a toho je snazší dosáhnout sladkostmi než zeleninou, protože sladkosti tak dobře nezasytí a dobře chutná.

Ok, ale sladkosti jsou přece nezdravý!

Jde o to v jakém množství a v kontextu jaké stravy. Tabulka čokolády jednou za týden v rámci stravy založené na vysoce výživných potravinách s vyrovnaným energetickým příjmem a výdejem nebo v energetickém deficitu bude mít téměř nulový dopad na zdraví i když je plná cukru. [3][4]

Shrnutí

Zhubnout a váhu si udržet lze s jakýmkoliv druhem potravin. S některými vám to půjde hůř a s některými mnohem lépe. Ukazuje se, že mnohem lépe funguje flexibilnější přístupy, kdy není zakázáno nic, jen se pracuje s množstvím.

Pokud máte rádi Snickers, můžete bez problémů sestavit kvalitní stravu, která dodá tělu všechny potřebné živiny a zároveň pomůže zredukovat tukové zásoby a jíst každý den jednu tyčinku.

Pokud máte rádi hranolky a majonézou, můžete udělat to samé.

Dokonce je takový přístup žádoucí, protože snižuje psychické utrpení spojené s každou změnou stravy a redukcí kalorického příjmu. Navíc zvyšuje schopnost nastavenou stravu udržet a tím pádem místo selhání dosáhnout požadovaných výsledků.

- Martin Šturc

Líbil se ti článek, nebo ti přišel jako úplná blbost? Napište mi to na Facebook. Tvůj názor mě zajímá.

Zdroje:

  1. Romieu I, Dossus L, Barquera S, et al. Energy balance and obesity: what are the main drivers?. Cancer Causes Control. 2017;28(3):247-258.
  2. Stewart TM, Williamson DA, White MA. Rigid vs. flexible dieting: association with eating disorder symptoms in nonobese women. Appetite. 2002;38(1):39-44.
  3. Saris, W.H., Astrup, A., Prentice, A.M., Zunft, H.J., Formigueera, X., Verboekte-van de Venne, W.P., Raben, A., Poppitt, S.D., Seppelt, B., Johnston, S., Vasilaras, T.H., & Keogh, G.F. (2000). Randomized controlled trial of changes in dietary carbohydrate/fat ratio and simple vs complex carbohydrates on bodyweight and blood lipids: the CARMEN study. Int J Obes Relat Metab Disord, 24(1):1310-8.
  4. Surwit, R.S., Feinglos, M.N., McCaskill, C.C., Clay, S.L., Babyak, M.A., Brownlow, B.S., Plaisted, C.S., & Lin, P.H. (1997.) Metabolic and behavior effects of a high-sucrose diet during weight loss. Am J Clin Nutr, 65(4):908-15.


Zpět na novinky