Jak na kocovinu

Nový rok je za dveřmi a čeká nás doba předsevzetí, ale než se k nim lidé dostanou, spousta z nich bude muset napřed vyřešit jeden zásadní problém: brutální kocovinu ze silvestrovských oslav. Co dělat, abyste zmírnili její následky? Pojďte se podívat. Jednotlivé kroky jsou seřazeny podle jejich účinnosti a ověřenosti.

Krok 1 - Gram prevence je lepší než tuna medicíny

Nejjednodušší a zároveň nejnudnější řešení, jak předejít kocovině je nepít žádný alkohol.

“Haha, jasně…”

Chcete pít? Ok. Zkuste to s mírou. Když už pít musíte, zkuste omezit celkovou konzumaci na maximálně takové množství, o kterém víte, že vám obecně nezpůsobuje problémy a ráno ho cítíte jen mírně nebo vůbec. Takové množství je individuální a většinou se pohybuje okolo 4 panáků, ale záleží na tělesných rozměrech, genetické výbavě k metabolizaci alkoholu nebo trénovanosti. 

“No nevím hele, než začnu 2.1. žít zdravě, tak by se chtěl ještě jednou pořádně vylejt.”

Dobrá. Rozhodli jste se jít do plnejch a pít obouruč, jakoby zítra měla být apokalypsa. Konec světa nejspíš nepřijde, ale vás stejně čeká stav, kdy si budete přát, aby přišel co nejrychleji.

Krok 2 - Zmírnění dopadů už při konzumaci

Pokud se rozhodnete pořádně opít, můžete vyzkoušet několik postupů ke zmírnění následků již v průběhu konzumace. I když se často uvádí, že větší kocovinu způsobuje nekvalitní alkohol v důsledku nečistot, nebo dehydratace, vědecký výzkum ukazuje, že kocovina je způsobena spíš negativním dopadem alkoholu na imunitní systém, který pak produkuje větší množství prozánětlivých látek.(1)

Původcem kocoviny je v první řadě alkohol samotný. Reakce na něj je pak do velké míry daná individuální genetickou výbavou. Ostatní faktory jako únava, kouření, hydratace, nečistoty v alkoholu a najedení pak průběh kocoviny více či méně zhoršují.

Pro minimalizaci následků můžete vyzkoušet pít spíše čiré destiláty jako vodka, gin a pálenky, které obsahují méně přidaných látek(6) a k nim pít vodu (co drink to jedna sklenice), protože alkohol působí jako diuretikum a odvodňuje organismus.Dál se zkuste před kalbou pořádně vyspat a pokud možno nekuřte.

Krok 3 - Smrtě a vzkříšení

Léčba následků konzumace alkoholu je neustále předmětem výzkumu. A to zejména proto, že se jedná o potenciálně skvělý byznys. Ekonomické náklady spojené s kocovinou byly v roce 2010 jen v USA vyčísleny na těžko uvěřitelných 179 miliard dolarů ročně.(2) I když se v poslední době věnuje výzkumu léčení kocoviny stále více vědců a povědomí o mechanismech vzniku se stále zlepšuje, stále nebyl nalezen žádný přípravek, který by bránil vzniku nebo univerzální lék.(2)

Několik studií z poslední doby ale zkoumalo pár komerčních i tradičních přípravků pro léčbu kocoviny, které vypadají slibně, protože působí pozitivně hned na několik projevů kocoviny jako jsou bolesti hlavy, únava, nevolnost a nechutenství.(3)

Když se podíváte na složení těchto přípravků, zjistíte, že obsahují směs několika běžně dostupných látek nebo několika extraktů z rostlin, které seženete buď v lékárně nebo na internetu. Bohužel účinnost těchto přípravků většinou podporuje jen jediná studie a kvalita důkazů není moc valná.

Co tedy zkusit?

Popravdě moc toho není.  

Rybí olej - Omega 3 mastné kyseliny snižují zánětlivou reakci organismu způsobenou alkoholem. Doporučená dávka jedna gramová kapsle rybího oleje.(4)

NSAID - Nesteroidní protizánětlivé látky typu Ibuprofen/Brufen pomáhají tlumit hlavně bolesti hlavy a stejně jako Omega 3 (i když mnohem účinněji) tlumí zánětlivou reakci.

Vitamíny B1, B6, C a magnézium - Teoreticky pomáhají imunitnímu systému zvládat následky pití alkoholu a působí jako antioxidanty, ale jejich účinnost je založena spíš na teorii než praxi. Doporučená dávka: 1 tableta multivitamínu.

Rehydratační roztok - Kocovina bývá často provázena dehydratací, ale samotná voda není úplně nejlepší prostředek, jak znovu zavodnit tělo. Mnohem lepší volbou je použít rehydratační roztok, který obsahuje cukr, sůl a rozpuštěné minerály. Stejnou funkci splní i odstředěné kravské mléko.(5)

Spánek - Z kocoviny je nejlepší se pořádně vyspat. Po probuzení přetrpět zbytek dne a jít zase spát.

A to je asi tak všechno.

Shrnutí

Nejlepší způsob, jak předejít kocovině, je a vždy bude nepít. Pokud už pít budete zkuste se na konzumaci připravit pomocí odpočinku a kvalitní stravy bohaté na vitamíny a minerály. V průběhu konzumace pijte vodu, nekuřte a vybírejte si spíš čiré destiláty. Žádný univerzální lék na kocovinu zatím neexistuje. Některé běžně dostupné látky tlumí více či méně úspěšně některé následky kocoviny, ale je třeba je kombinovat a reakce je vždy individuální.

Přeji vám do nového roku hodně zdraví, štěstí a lepších návyků. Pokud v něm budete chtít posunout svoje stravování na novou úroveň a být víc fit, abyste dokázali lépe zvládat životní výzvy, napište mi. Rád vám ukážu, jak si vybudovat dlouhodobě udržitelný, zdravější životní styl.

- Martin Šturc

Líbil se vám článek, nebo vám přišel jako úplná blbost? Napište mi to na Facebook. Váš názor mě zajímá.

Zdroje:

1. Penning R, Van nuland M, Fliervoet LA, Olivier B, Verster JC. The pathology of alcohol hangover. Curr Drug Abuse Rev. 2010;3(2):68-75.

2. Mackus M, Adams S, Barzilay A, et al. Proceeding of the 8th Alcohol Hangover Research Group Meeting. Curr Drug Abuse Rev. 2017;9(2):106-112.

3. Jayawardena R, Thejani T, Ranasinghe P, Fernando D, Verster JC. Interventions for treatment and/or prevention of alcohol hangover: Systematic review. Hum Psychopharmacol. 2017;32(5)

4. Verster JC, Berthélemy O. Consumer satisfaction and efficacy of the hangover cure after-effect(©). Adv Prev Med. 2012;2012:617942.

5. Maughan RJ, Watson P, Cordery PA, et al. A randomized trial to assess the potential of different beverages to affect hydration status: development of a beverage hydration index. Am J Clin Nutr. 2016;103(3):717-23.

6. Rohsenow DJ, Howland J, Arnedt JT, et al. Intoxication with bourbon versus vodka: effects on hangover, sleep, and next-day neurocognitive performance in young adults. Alcohol Clin Exp Res. 2010;34(3):509-18.

Zpět na novinky