Jak se přes Vánoce nevykrmit jako vepř

Už se to blíží. Za pár dnů vám na stole začnou přistávat obří řízky, lavóry bramborového salátu, kila cukroví, basy piv a vaječňáky řácky obohacené rumem. Vánoční jídla chutnají skvěle a je velice jednoduché se jimi přejíst. Pojďte se podívat na tři jednoduché triky, které můžete letos vyzkoušet. Pomůžou vám přežít nápor kalorií a nestat se sádelníkem na nožičkách.

1) Použijte menší talíř

Zkuste si místo klasického talíře nandat jídlo na menší dezertní talíř. Plný talíř až po okraj bývá u spousty lidí signál, že jde o dostatečně velkou porci. když použijete menší talíř, vytvoříte iluzi plného talíře i s menším množstvím jídla. Díky tomu dokážete uspokojit vizuální vjemy a sníst méně kalorií.

2) Jezte pomalu

Cokoliv budete mít před sebou na (menším) talíři, snězte to POMALU (ideálně za +- 15-20 nebo i víc minut). Když budete jíst pomalu, dáte tělu větší prostor pro vyslání a zpracování signálů o nasycení z žaludku. Díky tomu sníte méně jídla a i přes to budete déle naplnění, jídlo vás víc uspokojí a dokážete snížit kalorický příjem. Ideální pro prevenci vánočního přejídání. 

Jíst pomalu můžete kapra i bramborový salát. Nemusíte si nic odpírat a snažit se za každou cenu vytvářet “zdravější” verze oblíbených jídel, které nebudou chutnat tak dobře, dostatečně vás neuspokojí. Vy pak budete hledat něco, čím byste se "docpali" a nakonec skončíte s ještě větším kalorickým příjmem, než kdybyste si dali obyčejný salát s řízkem.

Dejte si, co vám chutná, snězte toho méně a buďte v klidu.

Proč je jíst pomalu základní dovednost pro změnu postavy, si můžete přečíst v mém starším článku.

3) Zkuste použít nějakou formu půstu

V současnosti jsou populární různé varianty tzv. přerušovaného půstu (Intermittent Fasting), kdy část dne nejíte vůbec a veškeré jídlo pro daný den sníte v omezeném časovém intervalu (typicky 16 hodin půst, 8 hodin jídlo), ale již Karel Jaromír Erben v baladě Štědrý den z roku 1853 psal: "Ovocnému stromoví
od večeře kosti a zlatoušky na stěnu tomu, kdo se postí." Štědrovečerní hostina byla odměnou za celý den půstu. Zkuste to podobně.

V průběhu dne zkuste vynechat buď snídani, oběd, svačiny, nebo klidně všechna jídla a dejte si až večeři. Místo jídla si přes den dejte vodu, čaj nebo kafe. Na půstu není nic magického, ale nejíst je nejjednodušší způsob, jak ušetřit spoustu kalorií. Díky tomu vás ani veliká večeře pak nedostane do kalorického nadbytku, který by vedl k nabírání tuku. Půst se nemusí omezovat jen na štědrý den. V klidu ho můžete použít v jakýkoliv den, kdy víte, že vás čeká nějaká událost spojená s konzumací většího množství kalorií z jídla a pití, jako bývají návštěvy příbuzných nebo firemní večírky.

4) Jezte zeleninu před každým jídlem

Dejte si pár kousků zeleniny před každým jídlem. Zelenina doplní vitamíny, minerály a vlákninu, kterých je v tradičních vánočních jídlech žalostně málo, ale hlavně zabere místo v žaludku. Pak už se do něj nevejde tolik řízků a klobás. Žaludek obsahuje receptory, které dokáží detekovat jeho natažení. 

Když sníte jídlo, žaludek se roztáhne a pošle mozku signál, že už máte dost a právě na to je zelenina ideální, protože v porovnání s cukrovím, které na velice malý objem obsahuje spoustu kalorií, je zelenina přesný opak. Na velký objem obsahuje kalorií jen málo a k ním i spoustu živin. Navíc v ní je spousta vlákniny, která pomáhá s trávením. 

Váš žaludek, žlučník i střeva vám za každý snědený kousek zeleniny poděkují a budete se po jídle cítit mnohem lépe. Jezte jakoukoliv zeleninu, která vám chutná a snažte se dát si porci o velikosti jedné vaší pěsti 20-30 minut před každým jídlem.

5) Před každým jídlem vypijte sklenici vody

Voda, stejně jako zelenina, zabere v žaludku místo. Pití vody před každým jídlem je jednoduchá a vědecky ověřená metoda, jak sníst následně méně jídla a snížit tak kalorický příjem. Dejte si půl litru vody 30 minut před jídlem a mezi sousty upíjejte další vodu.

Shrnutí

Užijte si Vánoce se vším, co k ním patří. Není nutné za každou cenu řešit zdravější varianty oblíbených vánočních jídel. Bohatě stačí, když jich sníte méně. Zkuste trochu experimentovat s výše uvedeným postupy a uvidíte, že dokážete zvládnout svátky aniž bez kil navíc. A když ne, tak se taky nic neděje. Po zbytek roku budete mít spoustu dalších příležitostí dělat věci lépe a víc v souladu s vašimi cíli, takže hlavně klid.

Přeji vám co nejklidnější prožití svátků. Co nejméně žlučníkových záchvatů, kapřích kostí v krku a co nejmenší kocoviny.

- Martin Šturc

Zpět na novinky