Novoroční předsevzetí která mají smysl

Možná si taky chcete dát novoroční předsevzetí a už teď máte strach, že je nebudete schopni dodržet. Na následujících řádcích se dozvíte, jak to dělat trochu jinak.

Statistika fitness novoročních předsevzetí je jasná. V lednu je problém se dostat do fitka a v březnu všude jen pusto prázdno.

Problém těchto předsevzetí je, že většinou pracují s myšlenkou “všechno nebo nic”. Řeknete si “Prvního ledna začnu chodit do posilovny 4x v tejdnu a konečně pořádně makat.”  

To sice zní dobře, ale většina lidí zapomene na to, že kromě cvičení má i normální život plný aktivit, které soupeří o jejich čas a pozornost a ne vždy mají vše pod kontrolou.

Po cestě na cvičení uváznete v zácpě. Děti onemocní a budete s nima muset zůstat doma. V práci budete muset zůstat přesčas. Atd. Prostě normální život.

Když se nad tím zamyslíte, tak hodně fitness programů a plánů je úplně mimo kontext normálního života.

Detox dieta, kdy 14 dnů pijete jen vodu s chilli a citrónem? Hardcore tréninkový plán na 5 dnů v týdnu? Do toho skvělé “motivační” hlášky typu “Go hard or go home!”, “Kdo neuspěl, ten to dostatečně nechtěl.” atd. Nesmysly úplně mimo běžnou realitu většiny pracujících lidí s rodinou..

Jakmile přijde nějaká nečekaná situace a vy vynecháte jeden trénink, začnete mít pocit, že když to nezvládnete na sto procent, nemá cenu se snažit vůbec.

Všechno nebo nic. Působí to tak dramaticky, úplně jako ve filmu a co působí dramaticky musí přinášet dramatické výsledky, nebo ne? Problém je, že mnohem častěji dostanete dramaticky negativní výsledky. Situací, kdy něco nepůjde podle plánu, bude opravdu hodně, protože život běžného člověka s rodinou a zaměstnáním je komplikovaný a jen velice těžko předvídatelný.

Jakmile přijmete fakt, že nebudete mít věci vždy pod kontrolou a že není potřeba dělat všechno dokonale, najednou budete mít s čím pracovat.

Proto je moje předsevzetí následující

Se dvěma zaměstnáními a skoro ročním synem se budu dál snažit dávat na první místo svoje zdraví, duševní i fyzický rozvoj a možná si budu chtít na léto trochu namasírovat ego a budu se snažit vyrýsovat pekáč buchet, ale tenhle rok to udělám flexibilně a upřímně v kontextu mého reálného života.

Můj syn bude vyžadovat spoustu péče. Můj čas bude omezený a občas prostě vynechám trénink, ale právě tenhle rok s tím vším budu počítat dopředu a nedělat si s tím tolik hlavu.

A až přebalím prcka a uklidím špinavé oblečení, půjdu si zacvičit tak, jak to půjde. Možná budu chvíli dělat kliky, dřepy nebo shyby, nebo půjdu do posilovny, nebo ven do parku na hrazdy (je to venku a zadarmo, co víc chtít).

No a ve dnech, kdy se všechno náhodou ideálně sejde, udělám, to nejlepší, co půjde a dám si třeba dvouhodinový trénink, nebo strávím odpoledne přípravou zdravého jídla na další týden, i když ani jedno není úplně nutné.

Není to jednoduché, ale alespoň mám plán.

A jak to teda dělat v reálném životě?

Následující tipy vám pomohou vyrovnat se s jakoukoli životní situací a udržet vaše tělo v kondici.

- Kontrolujte, jestli jste na správné cestě.

Mějte plán a každé ráno si ho projděte. Ujistěte se, že stále směřujete k vašem cíli. Pokud budete stále na správné cestě, budete šťastnější a když budete šťastnější, budete mít více energie na věci, co vás baví, ale i na ty méně zábavné a nutné úkoly.

- K snídani jezte bílkoviny.

Dbejte na to, aby každá vaše snídaně obsahovala bílkoviny. Nemusí to být nic komplikovaného. Vejce a zelenina jsou klasika, která nikdy neuškodí a udrží váš metabolismus v chodu.

- Připravujte si obědy, na které se budete těšit.

Jednoduchý salát plus maso a pár věcí navíc jako: semínka, olivový olej, pár ořechů nebo kousek avokáda, udělají z vašeho oběda barevné jídlo, které lahodí jazyku i oku.

- Připravte si večeře dopředu.

Štěstí přeje připraveným. To platí hlavně při pokusu o změnu postavy. Nebudete stíhat a najednou zjistíte, že máte vlastně hlad a nevíte co snít a hlavně se vám o tom už nebude chtít moc přemýšlet. Popadnete a sníte první věc, která vám přijde pod ruku. Pokud si jídlo připravíte předem (třeba na dva až tři dny dopředu), budete mít vždy po ruce správné jídlo a zcela vám odpadne stres s vymýšlením nouzových řešení.

- Jezte u stolu a bez elektroniky.

Sedněte si v klidu ke stolu, telefon dejte na mód letadlo a soustřeďte se na jídlo před vámi. Užijte si všechny chutě a vůně a nerozptylujte se čtením nových statusů na Facebooku. Uvidíte, že budete mít lepší povědomí o tom, jak moc jste naplněni.

- Cvičte kdykoliv, kdekoliv a jakkoliv je to jen možné.

Můžete jít po schodech místo jízdy výtahem? Můžete v kanceláři vstát a jít si se sklenicí pro vodu? Můžete po cestě do nebo z práce vystoupit o zastávku dřív? Udělejte to! Všechny i zdánlivě malé změny budou mít v součtu obrovský dopad.

- Chtějte být “jen” o něco lepší místo perfektní.

Není to o tom být perfektní (to není nikdo), ale o tom se postupně a dlouhodobě zlepšovat. Uvědomte si, že situace ve které se momentálně nacházíte je jen situace a nevypovídá nic o vašich lidských kvalitách. Často jsem se cítil, jako že jsem selhal, když jsem snědl něco “nezdravého”, nebo vynechal tréning. Teď ale vím, že i přesto má smysl se stravě a tréningu věnovat, vzít si z těchto situací ponaučení a příště to udělat jinak a lépe.

- Sežeňte si jakoukoli podporu.

Domluvte se s kolegy v práci, že si budete vzájemně vařit. Přihlašte se do FB skupiny, která se zabývá zdravou stravou. Zeptejte se známých, kteří se snaží žít zdravě na nové recepty. Domluvte se s partnerem ať nekupuje určité potraviny. Dělejte to, co vám pomůže uspět.

- Buďte odpovědní za vaše činy.

Najděte si kouče, který na vás bude dohlížet a poskytovat vám kvalitní informace, nebo se domluvte s někým blízkým, ať vás ve vašem snažení kontroluje. Většina z nás potřebuje mít nad sebou trochu bič.

- Opakujte to každý den.

Soustřeďte se vždy jen jeden den a až ho zvládnete opakujte to další den znova. Každý velký úkol se zdá jednodušší po rozdělení na menší kousky. Nepředbíhejte událostem. Váš budoucí výsledek ovlivňuje dnešní akce.

Jak by tedy mělo vypadat rozumné a reálné předsevzetí?

Těžko říct co vám tento rok přinese, ale přesto byste se měli snažit dělat to nejlepší co můžete, kdy můžete a jak můžete. Den po dni a stále dokola.
Možná je na čase se zamyslet na předsevzetími, které jste si dali a zkusit si zhodnotit, jak zapadají do kontextu vašeho reálného a náročného života.


Shrnutí

1. Přehodnoťte svoje cíle pro tento rok.

Jak budou vaše cíle vypadat v kontextu vašeho života?
Jak můžete dělat věci o něco lépe místo přístupu “všechno nebo nic” ?

2. Počítejte s tím, že se něco pokazí.

Zamyslete se napřed nad tím, co by vám mohlo stát v cestě k úspěchu. Jakmile budete znát možné překážky, zkuste si představit, jak by se jím dalo vyhnout.
Klíčem k úspěchu je uvědomit si, že v normálním životě, se prostě vždy něco pokazí.

3. Začněte pomalu

Jakou jednu malou věc byste mohli udělat dnes, která by vám pomohla připravit se na zbytek roku? Možná byste si mohli přečíst nějaký zajímavý článek o výživě, nebo si naplánovat, co budete jíst v průběhu týdne. Možná byste si mohli na pár hodin najmout chůvu pro děti, abyste měli na sebe více času. Možností je spousta, ale vyberte si tu nejjednodušší a ZAČNĚTE DNES!

4. Buďte nedokonalí 

Pamatujte si, že cokoliv děláte, nemusíte dělat perfektně hned od začátku. Nemusíte to dělat perfektně nikdy.
Důležité je začít a snažit se postupně den za dnem zlepšovat.

- Martin Šturc

Zdroje:

www.precisionnutrition.com

Zpět na novinky