Očekávání vs Realita

Čas sundat růžové brýle a připravit se na facku od reality.

Čas čtení: 7 minut

Počítejte s tím, že věci nepůjdou vždy podle plánu a že pokrok není vždy lineární. Někdo vám může začít házet klacky pod nohy a vy to budete chtít vzdát. Někdy někde uděláte chybu, ale chyby jsou jen příležitosti poučit se. Občas se budete cítit fakt špatně, ale všechny špatné pocity jsou jen dočasné a káždá náročná situace jednou skončí. Nastavte si správně svoje očekávání a uspět bude mnohem snažší.

Známé situace

Určite se vám někdy stalo, že jste se na něco opravdu těšili (třeba nový film a nebo večeři v nové restauraci). Nakonec jste byli ale z výsledku zklamaní. Film byl úplná blbost (Avengers?, Suicide squad?) a jídlo bylo průměrné za nadprůměrnou cenu. Nebo obrácený případ, kdy jste nečekali nic a nakonec jste byli příjemně překvapení.

Už William Shakespear pravil: “Očekávání je kořenem všech zlomených srdcí” a měl pravdu.

Správná očekávání mají na psychický stav člověka ohromný dopad. Když se rozhodnete změnit svůj životní styl a postavu, což rozhodně není snadný úkol, budete se muset smířit s realitou a být co nejvíce v klidu i v případech, kdy se všechno nebude vyvíjet, tak jak jste si původně představovali.

Jestliže chcete uspět počítejte od začátku s tím, že vaše cesta k úspěchu bude vypadat nejspíš nějak takhle:


Co vás tedy čeká?

Připravte se na to, že:

Pravděpodobně nebudete hubnout takovým tempem, jaké jste si představovali.

Jakmile vám někdo začne slibovat, že zhubnete minimálně 10Kg za měsíc, zpozorněte. Takový člověk se vás nejspíš snaží nalákat na nějakou drastickou dietu, příliš náročnou změnu, nebo vám bude chtít prodat předražené doplňky stravy. Jako zdravé hubnutí se uvádí cca 0,5 – 1%  tělesné hmotnosti týdně.

U 70Kg vážící ženy to pak bude 350-700g za týden. Mmožná to nevypadá jako moc, ale po jednom roce to dělá mínus přibližně 18 kilo. Samozřejmě se dá hubnout i rychleji, ale bude to znamenat mnohem náročnější režim a tím snižujete svoje šance, že ho vydržíte dodržovat dostatečně dlouho.

Úbytek váhy nebude rovnoměrný. Jeden měsíc zhubnete 4 kila a další kilo přiberete.

I když se budete snažit dělat to nejlepší, oc dokážete, počítejte s tím, že dříve nebo později se váš pokrok zpomalí nebo dokonce zastaví. Vaše tělo se postupně přizpůsobí novému režimu a to, co fungovalo na začátku, už nebude fungovat dál. V takové situaci musíte zachovat chladnou hlavu. Jedna překážka neznamená, že to, co děláte, nefunguje, ale to bude nutné udělat změny v programu, abyste stále směřovali k cíli.

Často se budete cítit opravdu špatně.

Nepůjde vám cvičení, nebo neuvidíte takové výsledky, které byste chtěli a to vám zkazí náladu. Budete muset častěji jíst věci jako brokolici, kapustu a libové maso, které nechutnají úplně skvěle a naopak méně často sedět v hospodě, jíst pizzu a chodit do kavárny na dorty.

Ať už se stane cokoliv, pamatujte si, proč to děláte. Vzpomeňte si, kdy vám kamarád řekl, že se začínate podobat vepři, nebo jak jste po doběhnutí autobusu ještě 5 stanic přemýšleli, jestli si nezavolat záchranku. Naštěstí každá špatná nálada jednou přejde.

Vaši nejbližší vás nemusí ve snažení podporovat.

Kolegové uvidí vaše úsilí a místo podpory vám schválně začnou nosit do práce koláče a buchty. Je těžké se smířit s tím, že děláte něco jinak než oni a je to na vás vidět. Nebo třeba zjistíte, že váš partner není takový fanoušek filé a ovesných vloček, jak jste si mysleli.

Vždy se snažte být více v kontaktu s lidmi, kteří vás podporují, protože kvalitní sociální podporu je v cestě k úspěchu velice důležitá.

Občas to budete chtít vzdát.

Až budete vstávat v 5:30 abyste si před prací stihli zaběhat, venku bude tma, zima a déšť, budete si chtít říct “S.ru na to!”. Až budete sedět v hospodě a okolo vás budou přistávat plněné bramboráky, smažáky a metry piv, budete si chtít říct “J.bat salát!” ale překonávání obtížných momentů z vás nakonec udělá odolnějšího, odhodlanějšího a úspěšnějšího člověka a ten pocit, když si místo guláše se šesti dáte kuřecí prso se zeleninou stojí opravdu za to.

Budete dělat chyby, spoustu chyb.

Nebudete mít čas, nakoupeno, uvařeno, nebo pes dostane průjem. Život se děje a nemáme možnost ovlivnit sto procent situací během dne. Zapomeňte na dokonalé plány a bezchybné provedení. Dokonalý není nikdo a každý z nás občas udělá chybu, ale to není důvod hodit vše za hlavu. Vždy se snažte dělat to nejlepší, co dokážete s tím, co máte k dispozici a až uděláte chybu (což je jen otázka času) berte jí jako jedinečnou příležitost poučit se. Chyba se stala a nedá se “odestát”, nemá cenu se tím trápit, protože zítra bude nový den, kdy už budete poučeni a uděláte to lépe.

Tento seznam vás asi moc nepovzbudí, ale taková je realita. Dobrá zpráva je, že teď už víte, co vás čeká, můžete se na to připravit a nastavit si svoje očekávání způsobem, který vám umožní uspět.

Shrnutí

Počítejte s tím, že věci nepůjdou vždy podle plánu a že pokrok není vždy lineární. Někdo vám může začít házet klacky pod nohy a vy to budete chtít vzdát. Někdy někde uděláte chybu, ale chyby jsou jen příležitosti poučit se. Občas se budete cítit fakt špatně, ale všechny špatné pocity jsou jen dočasné a káždá náročná situace jednou skončí. Nastavte si správně svoje očekávání a uspět bude mnohem snažší.

- Martin Šturc

Zpět na novinky