Přestaňte používat slovo hřích

Často slýchávám lidi říkat (hlavně teda holky), že udělali nějaký stravovací hřích. Třeba když si dají kus dortu nebo čokoládu nebo chlebíček nebo cokoliv. Jenže je tady jeden problém.

Slovo hřích je jedno z nejhorších, které můžete v takové situaci použít.

A to hned z několika důvodů.

1) Pokud hřešíte znamená to, že jste udělali něco špatného a za to automaticky musí následovat trest (pokání). V dietním světě to bývá většinou trest ve formě extrémní zátěže (“Snědla jsem tabulku čokolády, potrestám se třema hodinama běhání.”) nebo extrémní restrikce (“Dala jsem si dort, zítra nebudu jíst nic.”). Obě řešení jsou špatně, protože vedou jen k negativním emocím a pokus řešit negativní emoce pomocí jídla bývá hodně často důvodem, proč člověk vůbec hřeší. Absurdní náročnost takových řešení jen vytváří prostředí pro další hříchy a selháním. Tím pak živí neustálý koloběh neúspěchu a trestu, čímž spolehlivě likviduje zdravý vztah k jídlu. Trestat se za jakoukoliv jednotlivou dietní volbu je úplně zbytečný, protože jedna chyba nic nezmění. 

Vzorce chování a strava jako celek jsou mnohem důležitější než jakákoliv jednotlivá složka.

2) Hřích + pokání vytváří nebezpečnou mentalitu, kdy za každou chybu následuje trest. Nejenže tenhle způsob myšlení totálně zabíjí vaší motivaci něco (znovu) zkoušet, protože ještě předtím, než něco zkusíte, už máte strach z trestu. Navíc se z trestu postupně stane jediné řešení situace, které vás napadne, ale trest vás ve skutečnosti nikam neposouvá. “Ups, sežrala jsem velký hranolky, zítra nic nejím. Konec.” Příště to budu řešit stejně. Žádný prostor pro změnu, vývoj a poučení se ze svých chyb. 

Pokud chcete při přeměně postavy uspět, budete muset vystoupit z tohohle bludného kruhu.

3) Hřích znamená, že jste porušili pravidla. Ale čí to jsou vlastně pravidla? Kdo určil, že nikdy nesmíte jíst čokoládu? Nejspíš někdo, kdo absolutně netuší, jak funguje kalorická rovnováha a už vůbec ne, jak funguje lidská psychika. Jakou váhu mají cizí pravidla právě pro vás? Je to přesně 0.

Vy jste stoprocentním pánem svého života a jedině život podle vašich vlastních pravidel vám umožní dosáhnout výsledků a dlouhodobě si je udržet. Řiďte se základními principy. Dodržujte kalorickou rovnováhu. Jezte z osmdesáti procent výživné, základní potraviny typu zelenina, ovoce, libové bílkoviny, zdravé tuky a pravidelně se hýbejte, ideálně posilujte a tahejte nějaké železo. 

Na základě obecně platných principů si pak vytvořte svoje pravidla a na to, co platí pro ostatní neberte žádný ohled.

Co s tím?

Pokud chcete změnit svoji postavu, budete muset některé věci dělat jinak než doteď. To znamená, že se budete učit nové dovednosti. A při tom budete dělat chyby. Chyby jsou úplně normální. Poučit se z chyb a příště udělat věc jinak, aby mě přiblížila k cíli je správná cesta. Žádné tresty, žádné negativní emoce, jen zpětná vazba. Jakmile se tohle naučíte, máte vyhráno. 

Jak první krok zkuste třeba ve svém slovníku vyměnit spojení hřích-trest za chyba-příležitost ke zlepšení.

- Martin Šturc

Líbil se vám článek, nebo vám přišel jako úplná blbost? Napište mi to na Facebook. Váš názor mě zajímá.

Zpět na novinky