Proč (alespoň chvíli) počítat kalorie

V minulém postu o kalorickém deficitu jsem vám v bodě číslo 3 doporučoval pečlivě zapisovat a fotit veškeré jídlo po dobu alespoň 14 dnů. A dneska vám chci ukázat, proč je důležité řídit se daty a ne dojmy.

Lidská mysl je úžasná věc. Je neuvěřitelně tvárná a schopná vybičovat člověka ke skvělým výkonům. Postavit pyramidy. Přistát na měsíci. Vzít si ponožky do sandálů.  

Jenže ne vždy lidská mysl funguje tak skvěle. Obzvlášť, když má hodnotit sama sebe. V takovém případě podléhá různým zkreslením. Člověk se pak nevědomky snaží vidět v lepším světle a přehlíží věci, které se mu úplně k obrazu, který si uvnitř sebe vybudoval.

Jak to souvisí s kaloriema?

Výzkum ukazuje (1), že lidé  ve velké míře vnímají zkresleně svůj příjem a výdej energie. A čím delší doba od jídla uplynula, tím horší je schopnost odhadnout velikost snědené porce. Dokonce již po 24 hodinách od jídla se reálná porce od té domnělé liší o 20%. Jestli za den sníte 2000 nebo 2400 kalorií je sakra rozdíl.

Tyto chyby v odhadu jsou naprosto normální u všech lidí. Já bych vám taky nebyl schopný říct, kolik jsem toho přesně snědl včera k obědu. Ale zajímavé je, že u obézních lidé, kteří mají za sebou již několik neúspěšných pokusů o hubnutí bývá toto zkreslení mnohem větší. U některých lidí je dokonce tak velké, že jejich reálný příjem je až o neuvěřitelných 63% vyšší než ten domnělý. (1) V reálu to znamená, že takový člověk si myslel, že jedl okolo 1000kcal denně a měl hubnout, ale ve skutečnosti jedl okolo 3000kcal za den a byl v nadbytku!

Ano až tak moc dokáže naše mysl ohýbat realitu.

A aby toho nebylo málo, také se ukazuje, že lidé s největší mírou zkreslení navíc přikládají svoje problémy spíš než nadměrnému příjmu externím důvodům. Mezi hlavní patří stížnosti na pomalý metabolismus nebo špatné geny.

Ve skutečnosti ale rychlost metabolismu a geny hrají jen minimální roli. I když máte metabolismus rychlosti kapajícího asfaltu, stále je to věc, nad kterou můžete pomocí vědomých voleb zvítězit.

Roztahuje se opona….a počítání kalorií vstupuje na scénu.

Počítání kalorií se často uvádí jako nefunkční, protože je nepřesné, lidé jídlo různě tráví, množství kalorií na obalu se liší o těch skutečných, mikrobiom, Kalousek, atd., stále je vytvoření si co možná nejpřesnějšího povědomí o příjmu energie jedna z nejlepších věcí, kterou můžete na začátku změny stravy udělat.

Právě vytvoření si reálného obrázku bez vnitřních zkreslení, je cesta k tomu, abyste si správně nastavili stravu a nedělali rozhodnutí na základě pocitů, ale na základě objektivních dat.

Jasně, reálná data s sebou můžou přinést pár nepříjemných pocitů, až uvidíte, že vaše volby nejsou tak úplně fitness, jak jste si mysleli. Ale z dlouhodobého hlediska vám pár nepříjemných chvil třeba nakonec pomůže

Dosáhnout výsledků a cítit se skvěle dlouhodobě.

Prosím vás, jsou to jen data o jídle. O vašich lidských kvalitách to nic nevypovídá, i když vám to tak třeba může přijít.

Jak na to

Alespoň ze začátku změny stravy si jídlo odměřujte. Můžete si ho vážit a kalorie počítat, nebo můžete zkusit nějakou volnější metodu a odhadovat velikost porcí třeba pomocí dlaní, hrstí,, pěstí a palců. Je jedno, co použijete, ale nenechte to jen na pocitu.

Časem, až budete mít mnohem lepší odhad, můžete přejít na víc intuitivní metodu. Minimálně na začátku změny je ale dobré mít co možná nejpřesnější údaje.

Shrnutí

Váš metabolismus i vaše geny jsou na 99% v dost dobrém stavu, aby se vám podařilo zhubnout. Hlavní příčinou, proč se to lidem nedaří je vědomý nebo nevědomý nadměrný příjem energie z jídla a pití a přeceňování výdeje energie z fyzické aktivity. Počítání kalorií jakýmkoliv praktickým způsobem ho dokáže zkrotit.

- Martin Šturc

Líbil se ti článek, nebo ti přišel jako úplná blbost? Napište mi to na Facebook. Tvůj názor mě zajímá.

Zdroj:

1. Lichtman SW, Pisarska K, Berman ER, et al. Discrepancy between self-reported and actual caloric intake and exercise in obese subjects. N Engl J Med. 1992;327(27):1893-8.

Zpět na novinky