4 důvody, proč nezačínat po svátcích

Ode dneška za měsíc nastane přesně ta doba, kdy si spousta lidí bude muset zase o dírku povolit pásek. Ze svátků strávených ve společnosti bramborových salátů, cukroví, Grešláků a vaječňáku si odnesou nejspíš pár kilo navíc, což je jen utvrdí v přesvědčení začít se sebou něco dělat.

A kdy jindy začít než 1. Ledna?

Ale počkat, 1.1. je sice pondělí, ale taky mám volno. Možná budu mít i lehčí kocovinku ze silvestrovských oslav, hmm, to se mi asi nebude moc chtít dát si salát z řepy. Spíš asi dojedu tu zásobu bramborovýho salátu. Letos ho zase máma udělala do vany. Tak to já začnu spíš příští pondělí...

Co se stane, když začnete po svátcích?

Nejspíš budete muset shodit ještě víc kilo

Jakmile si změnu naplánujete až na leden, vznikne riziko, že využijete svátky k tomu, abyste si jakoby naposled pořádně užili před tím, než začne vaše utrpení s dietou. Díky tomu nejspíš zvýšíte svůj celkový kalorický příjem a naberete ještě víc, než kdybyste žádnou dietu neplánovali. V konečném důsledku bude vaše startovní pozice 1.1. horší než teď a pokud jste potřebovali shodit 5Kg, můžete v lednu taky klidně potřebovat shodit 7.

Větší šance, že sáhnete po dlouhodobě nefunkčním řešení

Jakmile na začátku ledna stoupnete na váhu, zhrozíte se a zachvátí vás panika. A v panice je mnohem větší šance, že uděláte nějaké iracionální rozhodnutí. Spíš než po pomalejším ale dlouhodobě udržitelném přístupu, zvolíte nějakou drsně vypadající dietu, který slibuje nesmysly typu -10Kg za 30 dní. Při takové dietě budete skoro zaručeně trpět, odpírat si všechno, co máte rádi a už po prvním týdnu začnete stříhat metr do konce, kdy si konečně zase budete moci dát rohlík.

Leden = narvaná fitka. Začínat v lednu je extrémně nepříjemný

Začít chodit do fitka na začátku ledna je ten nejhorší možný moment. Nápad začít se sebou něco dělat mají totiž i všichni ostatní. První týden v lednu se nahrnou do posiloven, kde pak není k hnutí a narvaná posilovna vás spolehlivě odradí od pokusů trochu namakat.

Přidáte se k tisícům lidí, kteří pravidelně selhávají

Realita takového přístupu je bohužel dost smutná. Naprostá většina lidí díky němu ve svém snažení selže a vrátí se ke starým návykům. Možná to zkusí další rok úplně stejně, ale jejich startovní pozice bude zase o něco horší.

Chceš být jedním z nich, nebo to tentokrát zkusíš jinak?

Proč začít teď

Když začneš teď a tím myslím hned, okamžitě, nyní, v tenhle moment, bude tvoje startovní pozice úplně jinde. Vyhneš se pocitům, že musíš sníst všechno dobrý jídlo do konce roku. Díky tomu je mnohem větší šance, že přes svátky nenabereš kila navíc a dokonce třeba i něco zhubneš. A když ne, silový trénink ti pomůže kalorie navíc využít na budování svalové hmoty místo tukových zásob.

Taky budeš mít mnohem víc času na výběr stravovacího přístupu, který bude pro tebe dlouhodobě udržitelný a díky kterému konečně dosáhneš výsledků. Méně stresu totiž umožňuje chytřejší rozhodování.

V prosinci a hlavně přes svátky jsou ve fitkách jen ti největší nadšenci. Diky tomu tam budeš mít víc prostoru a mnohem příjemnější prostředí. Lépe se otrkáš a až se v lednu přivalí davy, budeš si mnohem jistější ve cvičení mnohem jistější, protože oproti nim budeš mít měsíc náskok.

A nakonec důležitá věc. Jestli i pro tebe byly svátky vždy náročné období, po kterém jsi se cítíl/a mizerně kvůli jídlu, bude pro tebe jejich lepší zvládnutí skvělá motivace k dalším výkonům. Protože jen málo co dokáže člověku zvednout důvěru ve svoje schopnosti než nepřibrat o českých Vánocích.

- Martin Šturc

Líbil se vám článek, nebo vám přišel jako úplná blbost? Napište mi to na Facebook. Váš názor mě zajímá.


Zpět na novinky