Jezte pomalu a budete se cítit lépe

Ještě před tím, než začnete řešit jakoukoliv úpravu vašeho současného jídelníčku, se pojďte podívat na jednu dovednost, která bude mít okamžitý účinek na to, jak vypadáte a jak se cítíte.

Asi si dokážete vybavit situaci, kdy jste v práci běhali ze schůze na schůzi a jídlo jste mezi nimi do sebe za tři minuty doslova naházeli, nebo když jste byli na cestě za klientem a v poklusu během telefonátu vdechli bagetu nebo nějaký podobný nesmysl.

Asi vás nepřekvapí, když vám řeknu, že když sníte jídlo takhle rychle způsobí to pár problémů, například: zhoršení trávení, vyšší nárůst váhy a mnohem menší požitek z jídla i to, že celý dojem z jídla bude stresující.

Porce vám bude připadat menší a sníte toho víc, než byste měli. Budete se cítit přecpaní, unavení a celkově na nic.

Řešení se pak nabízí samo: Jezte pomaleji!


Proč jíst pomaleji?

Málokdy máme možnost si jídlo opravdu vychutnat nebo i jen pořádně rozžvýkat a rychle jí skoro každý a pořád. Jenže naučit se jíst pomaleji je jedna z nejsnažších a zároveň nejúčinnějších metod jak si zlepšit zdraví i postavu.

Když budete jíst pomaleji:

Začnete se častěji cítit lépe najedení

Mozku trvá asi 15-20 minut než začne kompletně vysílat signály o dostatečném nasycení, proto když jíme rychle, dokážeme do sebe nacpat zbytečně moc kalorií. Schválně, kdy naspoledy jste snědli oběd nebo svačinu za 20 minut a jak jste se při tom cítili?

Pokud budete jíst pomaleji, budete se cítít jídlem nejen lépe nasycení, ale hlavně z něj budete cítit větší uspokojení. Je to odlišný pocit, než se cítít jídlem zaplněný.

Když zpomalíte, budete mít víc času si jídlo opravdu vychutnat, párkrát převalit na jazyku, víc se soustředit na chutě a vůně a jídlo se stane potěšením pro žaludek i duši.

Vaše trávení se zlepší

Trávení je souhra množství reakcí. V momentě, kdy jídlo ucítíme nebo dokonce jen na něj pomyslíme, začneme tvořit sliny. Sliny obsahují enzymy, které začnou trávit, zvhlčovat a připravovat jídlo na spolknutí už v puse. Mezitím se ale rozjedou i další procesy v žaludku a tenkém střevu. Pokud tento proces uspěcháme a jídlo spolykáme ve velkých kusech, nebude trávící systém pracovat za optimálních podmínek, což může způsobovat různé problémy se zažíváním.

Budete jíst menší porce 

I vědci se shodují na tom, že jíst pomaleji rovná se jíst méně jídla. Dobrá zpráva, pokud se snažíte zhubnout.

Studie na University of Rhode Island zjistila, že když dvě skupiny žen dostaly instrukce jíst do sytosti, ale jedna z nich dostala navíc instrukci jíst co nejrychleji, vypadal jejich celkový energetický příjem takhle:

Skupina 1 snědla 646 kalorií za 9 minut.

Skupina 2 snědla 579 kalorií za 29 minut.

To znamená o 67 kalorií méně u jednoho jídla. Teď si to vynásobte počtem jídel během dne a začnete si dělat představu, jaký to bude mít dlouhodobě vliv na celkový energetický příjem.

Dalším zajímavým zjištěním bylo, že skupina žen, která jedla rychleji, hlásila větší pocit hladu jednu hodinu po jídle než skupina, která jedla pomaleji.

Jíst pomaleji znamená nejen to, že sníte méně jídla, ale také že budete mít později hlad.

Zlepší se vaše hydratace

Dobrá a stálá úroveň hydratace je důležitá zejména pro správnou funkci svalů, mozku, trávicího traktu i pro lepší vzhled naší pokožky. Jednou z výhod pomalejšího jedení je právě to, že lidé pak mají tendence k jídlu vypít více vody. Ona studie z Univerzity Rhode Island ukázala, že ženy co jedly pomaleji vypily v průměru 409ml vody oproti 289ml u skupiny, která jedla rychle. Dále se ukázalo, že právě větší příjem tekutin během jídla způsobil, že se zkoumané ženy cítily déle najedené.

Co byste si z toho všeho měli odnést, je:

Jezte pomalu, pijte víc vody, snězte méně jídla a budete se cítít spokojenější.

Škodí jíst rychle?

Jíst pomalu samozřejmě není žádný zazračný lék na hubnutí, ale rozhodně vám pomůže ovládnout velikost snědených porcí a pocit nasycení.

Výzkum se skoro jednotně shoduje na tom, že jíst rychle způsobuje následující problémy:

  • Přibírání na váze
  • Zažívací obtíže
  • Ztráta pocitu kontroly nad stravovacími návyky

Přibírání na váze

Studie na malých i velkých vzorcích populace se shodují, že ti, co jedí rychle, v průběhu času přiberou více než ti, co jí pomalu.

Pokud chcete zhubnout nebo si udržet váhu, zpomalte!

Poruchy příjmu potravy a rychlost jedení

Jestli jste někdy zažili epizodu kompulzivního (neboli záchvatového) přejídání, asi znáte ten neodolatelný pocit nacpat do sebe jídlo co nejrychleji. Právě vysoká rychlost s jakou do sebe jídlo dostanete je pro přejídání naprosto typická. Lidé, kteří trpí těmito záchvaty často ztrácejí pocit kontroly nad svým chováním ve vztahu k jídlu. Po záchvatu se cítí provinile, zahanbeně a mají výčitky svědomí. Dobrá zpráva je, že nástup tohoto záchvatu můžete odvrátit právě tím, že zpomalíte a opět získáte kontrolu nad situací.

Jakmile budete mít dojem, že ztrácíte kontrolu, zpomalte, nechte tělo zpracovat všechny signály a uvidíte, jak se bude situace dále vyvíjet. Možná se vám nepodaří záchvat zvládnout okamžitě, ale aspoň trochu zpomalte, znovu se soustřeďte na situaci a postupem času se naučíte získat celkovou kontrolou a nakonec se budete cítit jako vítěz.

Shrnutí a doporučení

Většina z nás vede rychlý a hektický život, takže je pochopitelné, že se snažíme uspěchat i jídlo, ale takový přístup nám v ničem nepomáhá. Když jíme moc rychle, sníme toho víc než je potřeba a máme potíže se zažíváním, nadváhou a menší radost z jídla. Jíst pomalu naopak zlepšuje zažívání, usnadňuje udržení váhy a umožňuje mít z jídla lepší pocit.

  • K jídlu si sedněte a omezte všechy zdroje rozptýlení. Nejezte u televize, počítače nebo při řízení ani si nehrajte při jídle s telefonem. Věnujte pozornost pouze jídlu samotnému.
  • Vybírejte si potraviny s větším množstvím vlákniny, které je potřeba déle žvýkat jako čerstvá zelenina a ovoce.
  • Mezi sousty občas odložte příbor. Nadechněte se. Chvíli si povídejte s lidmi u stolu a pokud jíte sami, tak se chvíli soustřeďte na chuť a struktůru jídla.
  • Zkuste si určit minimální počet žvýknutí na sousto. Možná vám to ze začátku přijde divné, ale zkuste to a uvidíte jaké pocity to vyvolá.
  • Použijte menší talíře nebo třeba čínské hůlky.
  • Jakmile se přistihnete, že zase spěcháte, zastavte a znovu se soustřeďte na pomalejší tempo.
  • Najděte si k jídlu partnera, kerý jí pomalu (málé děti jsou v tomhle ohledu ideální).
  • Vyčleňte si v denním programu čas na jídlo. Ideálně 15-20 minut na každé jídlo a ještě víc na večeři. Berte jídlo jako příležitost, kdy můžete dodat tělu vše, co potřebuje, popovídat si s přáteli, kolegy nebo rodinou a ne jako nutnou nepříjemnost. Jídlo je důležité, zasluhuje, abyste si kvůli němu domluvili speciální “schůzku  sami se sebou”.

- Martin Šturc

Zpět na novinky