Kde začít, když chcete změnit svoje tělo

Jak by měly vypadat vaše první kroky na cestě za lepší postavou?

Stačí chvíli hledat na internetu a narazíte na slogany typu:

  • Jezte jako šelma!
  • Jezte jako pračlověk!
  • Přestaňte jíst cukr!
  • Jezte jenom tuk!

Jenže pokud žijete v reálném světě, tak vám jsou slogany k ničemu. Slogany Vás mají pouze nalákat na cool myšlenku, ale neřeknou vám, kde a čím začít a vy nakonec budete frustrovaní a klidně se může stát, že to vzdáte, ještě dřív než opravdu začnete…

Slogany hlavně vedou k těmto pocitům:

  • Zní to hezky, ale je to složitější, než jsem si myslel.
  • Neměl bych se na to rovnou vykašlat?
  • Proč mi to nejde dobře?
  • Jsem neschopnej?
  • Bude to pořád taková otrava?

Co vám opravdu pomůže?

Zapomeňte na tato klišé a pojďte se podívat na to, co vám opravdu pomůže odstartovat cestu za změnou stravy a nakonec i za vysněným vzhledem.

Tyto strategie vás možná trochu překvapí, ale jsou velice účinné a ozkoušené.

Odstraňte nedostatky ve výživě!

Pokud nejste spokojeni se svým stavem a tím, jak se stravujete, jako první Vás asi napadne, že musíte kompletně změnit všechny svoje návyky a to nejlépe během jednoho dne.

Pravděpodobně si řeknete, že musíte ihned:

Přestat jíst veškerý cukr, mléčné výrobky, nasycený tuk a přestat kouřit, přestat pít alkohol a začít jíst hodně zeleniny, bílkovin, pít spoustu vody a začít cvičit 8x týdně. 

Tento přístup můžeme nazvat – Mission Impossible.

Představte si, že byste se chtěli stát horolezcem a bez zkušeností se rozhodli jako první horu zdolat Mount Everest. Taky vám to přijde jako úplná hloupost?

Základním problémem je to, že se lidé cítí špatně a těžko vůbec najdou dostatek vůle k tomu, aby začali se svým stavem něco dělat. Důvod toho, že se cítí zle, můžeme označit jako tzv. limitující faktor. Jedná se o překážku, která stojí na cestě k úspěšné změně. Překážky můžou být fyzické, psychické nebo emocionální.

Pojďme se napřed podívat na ty fyzické.

Můžou to být třeba: narušená hormonální rovnováha, nedostatek spánku nebo příliš mnoho stresu, ale velice častou a navíc často přehlíženou překážkou může být opravdový nedostatek něčeho ve stravě. Nedostatek správných živin nám brání v tom, abychom se cítili a vypadali lépe.

Tento obrázek ukazuje kolik lidí v USA trpí nedostatkem různých vitamínů a minerálů. Vzhledem k tomu, jak vypadá typické stravování v ČR je velice pravděpodobné, že podobné nedostatky budou i nás.

Dostat do sebe všechny potřebné živiny ze stravy je obtížné i pro ty co se stravují “zdravě”. Jedna studie (odkaz v angličtině) analyzovala příjem živin lidí, kteří následují různé populární diety typu DASH, Atkinsova.

Zjistilo se, že nejčastěji chyběl:

  • Jód
  • Vitamín D
  • Vitamín E
  • Vitamín B7
  • Vápník
  • Chrom
  • Molybden
  • Omega-3
  • Bílkoviny

Z toho plyne závěř, že: Nedostatky živin jsou velice časté a je pravděpodobné, že vám něco chybí, bez ohledu na to, jak dobře si myslíte, že jíte. Zároveň je velice snadné tyto nedostatky odstranit.

Když vám něco chybí, cítíte se špatně!

Optimální energie, chuť k jídlu, síla, vytrvalost i nálada závisí na správném příjmu všech důležitých živin, proto můžete klidně jíst jen bio stravu, držet paleo dietu, nejíst sacharidy nebo maso a přesto se budete cítit špatně.

Nedostatky s největším dopadem na náš celkový stav jsou:

  • Nedostatečný příjem tekutin (dehydratace)
  • Chybějící vitamíny a minerály
  • Nedostatečný příjem bílkovin
  • Nedostatečný příjem esenciálních mastných kyselin

Naštestí je dnes velice jednoduché se takových nedostatků zbavit. Pokud si chcete udělat obrázek o tom, jak na tom jste, máte dvě možnosti:

  • Poradit se s odborníkem na výživu.
  • Sami si zapsat, co sníte a poté to zadat do nějaké aplikace (v angličtině), která vám spočítá údaje.

Vyberte si z výše uvedených nedostatků takový, jehož řešení vám v současnosti přijde nejjednodušší. Začněte ho řešit a uvidíte, že to bude mít okamžitý účinek na to:

  • Kolik energie budete mít během dne.
  • Že se budete cítit lépe.
  • Budete mít větší motivaci pokračovat dál.
  • Že začnete ztrácet tuk a nabírat svaly.
  • Všechny denní aktivity vám přijdou snažší.

Pamatujte si, že je potřeba řešit nedostatky po jednom a postupně. Chceme z Mission Impossible udělat ne Mission Possible ale Mission “Mám absolutně stoprocentní jistotu, že to zvládnu!”.

Je úplně jedno, jak dlouho vám to bude trvat. Důležitý je v tomhle případě konečný výsledek. Krokem číslo 1 je tedy odstranit nedostatky ve výživě a na tom, který z nich budete řešit jako první nezáleží. To, co chcete, je vytvořit sérii úspěchů.

Začněte nejjednodušším úkolem, vydržte ho dělat pár týdnů a další úspěch se brzy začne nabalovat jako sněhová koule.

Chcete vědět jakým způsobem odstranit uvedené nedostatky a jaký stravovací přístup je nejvhodnější?

 Přečtěte si tento článek.

- Martin Šturc

Zpět na novinky