Zdravá strava není to, co čekáte

Co vás napadne při slovech zdravá strava?

Myslíme si, že o stravě víme hodně. Čteme časopisy, blogy a bavíme se o ní s přáteli. Z těchto informací si pak dáme dohromady určitá pravidla toho, jak by zdravá strava měla vypadat.

Například takhle:

  1. ‍Zdravá strava = X perfektně vyvážených jídel denně.
  2. Zdravá strava = jíst XY kalorií a nejíst po hodině H.
  3. Zdravá strava = X procent sacharidů po tréningu.
  4. Zdravá strava = nejíst lepek, mléčné výrobky, maso, cukr, nepít alkohol a kafe.

A tak dále…

Prostě máte jasnou představu o tom, jak by zdravá strava měla vypadat. Co se ale stane, když se tuhle představu pokusíte převést do praxe?

Nejspíš se aktivuje jeden z mentálních obranných mechanizmů, kterému se říká racionalizace. Začnete si říkat, že zdravá strava je moc drahá, nebo že nemáte dost času na přípravu jídel a že to je vlastně celé moc složité.

Jenže to, co nám stojí v cestě k úspěchu, nejsou drobné úkoly, které je nutné k celkové změně stravování udělat, ale naprosto nerealistická očekávání, která ohledně této změny máme.

V tomto článku si představíme, jak vypadají nejčastější očekávání mimo realitu a jak je přizpůsobit normálnímu životu.

1. Zdravá strava není o tom být perfektní.

Samozřejmě je dobré vědět, co je zdravé a jíst to ve většině případů, ale plány jsou od toho, aby se měnily, takže se občas stane že:

  • ‍Doma vám dojdou banány nebo kuřecí prsa.
  • Musíte jít nečekaně na rande nebo obchodní schůzku do restaurace, kterou neznáte.
  • Jdete na jídlo k rodičům nebo kamarádům, kterým je zdravá strava ukradená.
“Sakra, můj plán je v pr…i, tak to už nemá cenu se o něco snažit!”

Ne tak docela. Zapomeňte na dodržování perfektních plánů. Vede to jen k tomu, že si pak to samé řeknete pokaždé, když něco jen lehce nevyjde a ospravedlníte si bez problémů každou špatnou volbu. To povede jedině k tomu, že váha půjde nahoru.

Když vám doma dojdou banány nebo kuřecí prsa, co takhle sníst jablko nebo tuňáka v konzervě? Co takhle si v neznámé restauraci říct o salát nebo porci masa navíc? Co se s rodiči nebo kamarády domluvit, ať vám připraví trochu zeleniny nebo ovoce navíc?

Nevím o zdravé stravě všechno, ale co vím bezpečně je, že perfektní stravovací plány a jídelníčky jsou nejrychlejší cesta k selhání. Život se prostě děje a ne vždycky máme věci úplně pod kontrolou, ale lidé, kteří vypadají nejlépe, vědí jak se s tím vypořádat.

Zdravá strava není o dokonalosti, ale o tom dělat to nejlepší, co dokážete a snažit se v tom zlepšovat.

2. Zdravá strava neznamená počítat kalorie.

“Když budu jíst x kalorií denně, budu zdravý a fit.”

Hodně štěstí až se o tom budete snažit přesvědčit emocionální část vášeho mozku.

Množství jídla, které sníme je ovlivněno takovým množstvím faktorů, že je úplně absurdní myslet si, že když budete následovat nějaký tabulkový výpočet, bude všechno růžové. Ano, pár týdnů nebo měsíců to fungovat může, ale z dlouhodobého hlediska (roky, desítky let) to vždy selže a s těmi nejpilnějšími počítači kalorií se nakonec nedá vůbec bavit, nebo mají úplně narušený vztah k jídlu.

Počítání kalorií je založeno na mylném předpokladu, že někdo ví naprosto přesně, kolik jich jaká potravina obsahuje, jak tuto potravinu naše tělo zpracuje, kolik toho využije a kolik z těchto kalorií za den spálíme milionem různých aktivit.

Samozřejmě je možné žít i bez počítání kalorií. Ti kteří to zvládají nejlépe, poslouchají svoje tělo (signály hladu a uspokojení jídlem, ne signály nacpání k prasknutí).

Když začnete naslouchat svým potřebám, zjístíte, že se den ode dne liší.

Až příště uvidíte kolegu svačit, nebo ucítíte vůni čerstvého pečiva, zkuste se zastavit a zamyslet se nad tím, jestli máte opravdu hlad. Jakmile vám tělo řekne, že je potřeba jíst, najezte se do sytosti (řekněme 80-90%)  místo úplně do plna. Trik je v tom jíst pomalu. Trvá přibližně 15-20 minut než tělo začne vnímat všechny signály naplnění jídlem, takže zpomalte a zaměřte se na tyto signály.

Jíst do sytosti v momentě, kdy máme hlad je také v souladu s emocionální částí mozku, dobře se budete cítit i vypadat.

Zdravá strava není počítání kalorií, ale to, že vnímáte svoje tělo a přirozené signály hladu a nasycení, jíte pomalu, zastavíte se při cca 80ti procentech naplnění a nebudete se přejídat.

3. Zdravá strava není o tom mít co nejvíc informací.

Za většinou doporučení co jíst je reálná věda, ale to neznamená, že musíte mít doktorát z obezitologie, nebo trávit hodiny denně čtením článků o tom, jestli je lepší poměr tuků k sacharidům 80:20 nebo 20:80. Nakonec stejně budou nejúčinější jednoduché rady jako:

  • ‍Jezte hlavně základní nezpracované potraviny a hodně zeleniny.
  • Jezte, když máte hlad a přestaňte, když jste skoro plní.
  • Pijte dostatek tekutin.

Ti nejúspěšnější se nezabývají výživou celé dny. Naopak většinou se výživou nejvíc zabývají lidé trpící jojo efektem. Vědecký přístup k výživě má smysl třeba u olympijských sportovců nebo kulturistů. K tomu abyste byli štíhlí a zdraví, žádné tituly nepotřebujete.

Zdravá strava není o tom mít co nejvíc informací, ale o následování základních, jednoduchých principů a řízení se selským rozumem.

4. Zdravá strava není únik od nudy.

Když se podíváte okolo sebe na záplavu různých kuchařských show a food blogů, zjistíte, že jídlo může být zábava, stimulace a pro někoho celý smysl jeho existence, ale taky se může stát únikem od každodenní nudy. Pokud máte pocit, že vedete nudný život, hledat spásu v jídle není rozumné řešení. Každé jídlo v životě nebude jen koncert chutí a vůní, spíš naopak.

Pokud čekáte od každého jídla jen stimulaci, která naruší rutinu, čekejte také, že ztloustnete a nikdy nebudete zcela spokojení.

Zdravá strava nedokáže odstranit z vašeho života nudu. Jediné, co ji doopravdy odstraní ,je to, že se budete věnovat s radostí a zápalem něčemu, co vás baví.

5. Zdravá strava není (vždy) úžasná.

Téměř každý druhý si myslí, že zdravá strava nechutná dobře.

Dušená brokolice se sekanými mandlemi a zakápnutá citronem bude nejspíš chutnat skoro každému (pokud má opravdu hlad), ale samozřejmě nikdy nedokáže soupeřit s chutí tvarohové buchty nebo čokoládového dortu.

Chuťové pohárky máme nastavené na buchty a dorty. Dušená brokolice i mandle spíš skončí nesnědené v koši než na talíří, ale není to jejich vina. Je naše vina, že jsme si nastavili chuť způsobem, který dává prioritu sladkému a tučnému.

Zkuste schválně měsíc nejíst sladké, resetujete svoje chuťové receptory a uvidíte, že i ovoce bude sladké dost.

Jídlo by mělo chutnat dobře a mělo nás uspokojit, ale jestli čekáte, že každé zdravé  jídlo bude jako návštěva michelinské restaurace, budete zklamaní.

Zdravá strava není o chuťové extázi, ale ani nemusí chutnat jako rohožka. Pracujte na svých kuchařských schopnostech a buďte realisté. Vždycky to lahůdka nebude, ale s trochou snahy i brokolice bude chutnat dobře.

6. Zdravá strava nedokáže změnit vaší identitu.

Čočka místo mražené pizzy k večeři z vás neudělá lepšího nebo horšího člověka. Jestli chcete být už na pořád štíhlí a fit musíte změnit jiné části sebe sama. Když změníte jen jídlo, jednoduše změníte jen jídlo. Lidé si myslí, že když změní způsoby, jakými se stravují, budou šťastnější, dostanou lepší práci a následně partnera svých snů. Jenže takhle to nefunguje. Napřed si sáhněte hluboko do svého nitra a zeptejete se sami sebe, jestli zdravá strava opravdu souzní s vaší identitou, s tím jak chcete vnímat sám sebe. Jídlo samo o sobě vás neučiní šťastnější nebo zdravější. To zvládnete jen vy sami.

Zdravá strava nedokáže změnit vaší identitu. Změna musí vycházet zevnitř a musíte opravdu chít žít zdravě.

7. Zdravá strava není (zpočátku) jednoduchá.

Dát si místo guláše se šesti salát s kuřecím masem je jednoduché, ale to, že si začnete víc vážit zdraví a dělat dlouhodobě lepší volby potravin je náročnější.

Jestli jste si dneska dali k snídani místo tří koblih ovesné vločky, gratuluju! Právě jste vykročili na cestu, teď už se musíte vypořádat “jen” se svojí historií, rodinou, přáteli, restauracemi, návaly chutí, společností, kolegy v práci, reklamou, médii a různými odborníky. Hodně štěstí!

Dobrá zpráva je, že zdravá strava je dovednost jako každá jiná a čím víc času jí věnujete, tím lépe vám to půjde a nakonec to pro vás bude naprosto přirozená věc, nad kterou nebudete muset skoro vůbec přemýšlet. Další dobrou zprávou je, že existují lidé jako já, kteří vám rádi pomůžou.

Zdravá strava není zpočátku jednoduchá, ale jakmile přizpůsobíte svůj čas a režim tak, aby jí podporoval, bude čím dál jednodušší.

8. Zdravá strava není o neustálé přípravě jídel. 

Někdo si každý den k večeři orestuje fazolky a otevře k nim plechovku tuňáka.

Někdo si každé ráno namaže celozrnný chléb tvarohovou pomazánkou.

Někdo si každé ráno udělá smoothie z ovoce a zeleniny.

Někdo si nechává dovézt všechna jídla.

To, co lidem doporučuji je, aby si pokud možno připravovali jídlo dopředu a ve velkém. Umožní jim to, mít vždy něco chutného a výživného po ruce a odpadne spousta starostí s tím co vařit, jestli máte nakoupeno a jestli na to máte vůbec čas. 

Zdravá strava není o neustálé přípravě jídel. Stačí vám jen pár triků a dokážete připravit výživné jídlo. Samozřejmě pokud vás baví hodně vařit, můžete, ale nutné to není.

9. Zdravá strava není o omezování se.

Představte si, že od zítřka si už nikdy nebudete smět dát dort nebo hranolky. Jak strávíte zbytek dneška? Nejspíš tím, že si půjdete dát pár dortů do cukrárny a po cestě domu je ještě zajíte hranolkami z McDonalds.

Takhle ke zdravé stravě přistupuje většina lidí. Vytvoří si černou listinu určitých potravin, které nesmí a doslova se nutí dodržovat stanovená pravidla. Jak se říká “Zakázané ovoce chutná nejlépe” a v nejbližší možný moment, až povolí vůle, se půjdou přecpat vším, co si do té doby odpírali.

S trochou snahy zjistíte, že ke každému jídlu existuje nějaká jeho zdravější varianta, ať je to pizza, dorty, hamburgery, sladké pečivo, zmrzlina nebo jakékoliv jiné jídlo o kterém se říká, že je “špatné”.

Zdravá strava není o omezování se, ale o tom, jaké hodnoty jsou pro vás nejdůležitější, tak abyste mohli dělat většinu času jen správné volby, aniž byste se cítili, že se do něčeho nutíte nebo si něco odpíráte.

Co tedy čekat od zdravé stravy?

  1. Zdravá strava není o dokonalosti. Je o tom dělat to nejlepší co dokážete s tím, co máte k dispozici.
  2. Zdravá strava není o počítání kalorií. Je o tom, že posloucháte svoje tělo a to jaký máte hlad nebo jak naplnění jste.
  3. Zdravá strava není o tom mít co nejvíc informací. Je o jednoduchosti, dodržování základních principů a používání selského rozumu.
  4. Zdravá strava není únik od nudy. Je to to, co naše tělo potřebuje, aby zůstalo zdravé – nic víc a nic míň.
  5. Zdravá strava není vždy úžasná. Může chutnat dobře, ale pořád jen těžko.
  6. Zdravá strava není cesta k nové identitě. Musíte se změnit uvnitř, žít opravdový, šťastný život a usilovat o to být lepší a zdravější.
  7. Zdravá strava není snadná. Když si ale upravíte svůj denní režim tak, aby vám umožnil žít zdravě, bude to pro vás časem jednoduché.
  8. Zdravá strava není o neustálé přípravě jídel. Stačí umět pár triků a dokážete připravit zdravé jídlo kdykoliv a kdekoliv. Kdo připravuje jídlo rád, může, kdo ne nemusí.
  9. Zdravá strava není o omezování se. Je o tom, jaké hodnoty jsou pro vás nejdůležitější a o tom, aby většina vašich voleb byla s nimi v souladu.

- Martin Šturc

Zdroje:

www.precisionnutrition.com

Zpět na novinky